Indkøb, Sortiment og Design
Hos ILVA sidder der et stort indkøbsteam, som varetager hele ILVAs sortiment. Det er dem der sikre, at vores to årlige kollektioner altid følger med tidens trend og design, at vores produkter forhandles til skarpe priser og leveringstider, og ikke mindst lever op til et høj niveau af kvalitet. Derfor er der naturligt et meget tæt samarbejde mellem den sortiment & design ansvarlige, produktcheferne og assistenterne, disponenterne og kvalitetsteamet.
Hvad gør ILVA til en god arbejdsplads?
Hos ILVA har det stærke samarbejde mellem hovedkontoret i Sabro og bolighusene en afgørende betydning for vores evne til at tilpasse os. Det gode fællesskab på tværs af delinger og på tværs af landet er en vigtig del af ILVA, der bidrager til målet om følelsen af at være en del af ét team.
”Vi har enormt gode muligheder for at påvirke tingene i bolighusene hver eneste dag, fordi vi netop selv kan tage action. Samarbejdet med butikkerne, som er hurtige til at afprøve nogle ting for os, hvis vi har nogle ideer eller andet, og at vi hele tiden følger med i, hvad der er succeser, og hvad der ikke er, synes jeg, er enormt spændende”, siger Jane.
Hvad motiverer dig i din hverdag på arbejdet?
ILVA er en dynamisk arbejdsplads, hvor der sker nye ting hele tiden. Der er nye udfordringer, der skal løses, og det er vigtigt at kunne tænke ud af boksen. -”Jeg elsker at lære noget nyt, og jeg synes det er fedt, at der aldrig er to dage med de samme opgaver og udfordringer, når man har med retail at gøre. Når jeg møder på arbejde om morgenen, så ved jeg aldrig helt hvad min arbejdsdag byder på, og det kan jeg rigtig godt lide”, siger Jane.
Hvad består din hverdag af?
Det, der startede som en elevstilling i bolighuset i Tilst, er i dag en stilling som produktassistent på ILVAs hovedkontor i Sabro. Maja begyndte sin ILVA-karriere, da hun efter gymnasiet fik en elevplads i stedet for at rejse ud i verden som veninderne. Det har hun heldigvis ikke fortrudt.
”Jeg startede i IDEmøbler (som i dag er ILVA) for syv år siden, og jeg blev hurtigt rigtig glad for det. I dag er jeg, som produktassistent, med på hele rejsen, fra vi får ideen til et produkt, til det bliver solgt til kunden. Jeg står for kontakten til leverandørerne, når vi vælger et produkt ind. Det kan for eksempel være, hvis vi godt kunne tænke os at farven blev lavet lidt om, eller produktet skal være i en anden form” siger Maja.
Hvad motiverer dig i dit arbejde?
”Jo mere man involverer sig, des mere får man tilbage. Man får ikke bare kastet opgaver efter sig – man skal selv vise interesse for det. Men hvis man gør det, så synes jeg altid, man bliver mødt med åbne arme. Jeg føler mig værdsat hver dag, hvilket selvfølgelig i sig selv er motiverende. Men det er også fordi, jeg har en chef, der er god til at fortælle mig det”, slutter Maja.
Hvad er din rolle hos ILVA?
Hos ILVA bruger vi meget tid på at sikre os, at vores produkter lever op til et højt niveau af kvalitet og standarder indenfor bæredygtighed. Derfor har vi etableret et team dedikeret til netop denne opgave med vores Head of Quality & Sustainability, Jonas, i spidsen:
”Det handler både om at sikre kvalitet på produkter, men også anvendelse af de rigtige materialer for at sikre, at kunderne bliver vejledt i at kunne vedligeholde produkterne. Lige så meget er det også begyndt at handle om initiativer på miljø og bæredygtighed, hvad vi har valgt at kalde sustainability, og vores ansvar over for verdenen, hvor vi handler og sælger vores produkter”, siger Jonas.
Hvad betyder karrieremulighederne i ILVA for dig?
”Karrieremulighederne i ILVA betyder meget. Det betyder meget, at man kan se, at andre har haft mulighed for at bygge sig en karriere igennem ILVA. For mig betyder det også, at jeg kan se mig selv i ILVA i mange år og opbygge en karriere her. Det er også fedt at se, at man har mulighed for at udvikle sig – både personligt og fagligt, og det har helt sikkert en betydning for, at man har lyst til at blive her i mange år fremover.”, siger Jonas.
Hvad består din hverdag af?
Når du besøger din lokale ILVA, møder du medarbejdere, der hjælper dig med at finde de rette løsninger til dit behov. Bagved i kulissen sidder en dedikeret flok af disponenter, der sikrer at varerne er tilgængelige på de rigtige tidspunkter. En af dem er Claus:
”I min rolle som disponent sørger jeg blandt andet for, at der er varer på lager, og at de rigtige varer bliver leveret til det korrekte tidspunkt. Jeg er ikke i direkte kontakt med kunden, men alligevel er det en stor motivation, at jeg ved, at jeg gør en forskel for en kunde, der måske får sit nye spisebord hurtigere end forventet og dermed får en god oplevelse” siger Claus.
Hvad elsker du mest ved dit arbejde?
”Jeg synes, at branchen er fed, fordi den er omskiftelig. Tingene kan gå fra at være helt fantastiske til lidt svære på ganske få måneder. Det er noget af det, jeg synes der er fedt ved at komme på arbejde, at man aldrig ved, hvad der sker. Og selvfølgelig mine kollegaer. Folk er søde og rare, og så er vi gode til at have det sjovt sammen, selvom vi har en travl hverdag” slutter Claus.
Hvordan ser du på din hverdag hos ILVA?
Som produktchef har man altid mange bolde i luften. Kvalitet, sortiment, design og leverandøraftaler er blot nogle få af de mange bolde. Michael Colberg er på 13. år produktchef for spisestue- og outdoorkategorien, og rejsen til denne stilling har været ligeud hele vejen.
”Jeg har gennem tiden været produktchef indenfor stort set alle kategorier. Når der har været nogle medarbejdere, der er stoppet, af den ene eller anden grund, så har jeg ofte overtaget ansvaret. Så jeg har været igennem mange forskellige afdelinger”, siger Michael og fortsætter:
”ILVA er gode til at give muligheder til medarbejderne. Fra at jeg havde været luftfartspeditør, og jeg nu pludselig står som produktchef med et kæmpe ansvar. Der har ILVA altså givet mig nogle muligheder for at udvikle mig – de har troet på, at de evner jeg havde, at de kunne bruges. Der er altså enorme muligheder i koncernen, hvis man vil”.